نقش امام سجاد(ع) در روشنگری و بصیرت مردم

حضرت آیۀ الله جوادی آملی :

*با آنکه امام سجاد (علیه السلام ) فاصله کربلا تا شام را با سکوت گذراند و فقط به یاد حق مترنم بود و با کسی جز اهل بیت (علیهم السلام ) حرف نمی زد ، و با آن که اورا در کوفه زندانی کرده بودند و با آهنِ گران و سخت ، دست و پای مبارک او را بسته و بر شتر برهنه سوارش کرده بودند و از رگهای بدن او خون جاری بود ، هنگامی که شروع به سخن کرد ... چنان افشاگری کرد که صدای گریه ی مردم بلند شد و به یکدیگر می گفتند : هلاک شدید و متوجه نیستید که چه کار کردید و چه بر سرتان آمده است .

*امویان به خیال خود ، پس از دربند کردن دین و به زنجیر کشیدن آن ، پنداشتند که دین را اعدام کردند و به زعم خود ، دین را که بازیچه می دانستند ، از بین بردند ؛ ولی امام سجاد و حضرت زینب (علیهما السلام ) در صحابت سالار شهیدان و با رهبری آن ذات مقدس ، دین را زنده کردند و غل های سنگین و زنجیرها را از دست و پای دین باز کردند و آنها را به درب خانه ی نامیمون بنی امیه و بنی مروان زدند و برای ابد رسوا و منکوبشان کردند ...

*هنگامی که کاروان اسیران حادثه عاشورا به دروازه شام رسیدند ، مردی از امام سجاد (علیه السلام ) پرسید : در نبرد کربلا چه کسی پیروز شد ؟ آن امام همام در پاسخ فرمودند : برای آگاهی از این امر ببین هنگام اذان و اقامه نام چه کسی را می بری .  

/ 3 نظر / 8 بازدید
حجازي

سلام دليل اينكه يك راه براي رسيدن به خدا وجود داره قران است كه راه مستقيم را با كلمه صراط اورده و حتما ميدانيد كه صراط كلمه اي است كه جمع ندارد اما سبل السلام كه شما فرموده ايد ايه 15 سوره مائده است كه اگر به تفاسير مراجعه كنيد متوجه مي شويد كه منظور راههاي سلامتي است كه شامل فكر سالم زندگي سالم رفتار سالم و... و البته درهاي بهشت ونام خدا را نيز شامل مي شود كه همه اينها را با كلمه صراط اورده است ومنظور از صراط نيزطبق ايه 61 يس عبوديت و بندگي خداستو 51 ال عمراننيز همين مطلب را تصريح مي كنيد و ايا برداشت شما از بندگي خدا چيزي به جز اطاعت از فرامين خداست پس صراط مستقيم چيزي جز دين نيست و بندگي خداوند نيز چيزي به جز تسليم در برابر خدا نيست

محمد علی صدری

با سلام و عرض تسلیت! پيك محبت و دوستي زين العابدين (علیه السلام) پيك محبت بود. اين هم عجيب است: راه مي رفت، هر جايي كسي را مي ديد، هرجا غريبي را مي ديد، فقير و مستمندي را مي ديد... به او محبت مي كرد و به خانه خودش مي آورد... روزي يك عده جذامي را ديد (همه از جذامي فرار مي كنند...) از اينها دعوت كرد، و به خانه خود آورد. خانه زين العابدين، خانه مسكينان و يتيمان و بيچارگان بود.(مجموعه آثارشهید مطهری، ج 18، ص .32

محمد علی صدری

قالَ الاْمامُ عَلىّ بنُ الْحسَین، زَیْنُ الْعابدین (عَلَیْهِ السَّلام) : إنَّ الْمَعْرِفَهَ، وَكَمالَ دینِ الْمُسْلِمِ تَرْكُهُ الْكَلامَ فیما لایُغْنیهِ، وَقِلَّهُ ریائِهِ، وَحِلْمُهُ، وَصَبْرُهُ، وَحُسْنُ خُلْقِهِ. امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: همانا معرفت و كمال دین مسلمان در گرو رهاكردن سخنان و حرف هائى است كه به حال او ـ و دیگران ـ سودى ندارد. و از ریا و خودنمائى دورى جستن; و در برابر مشكلات زندگى بردبار و شكیبا بودن; و نیز داراى اخلاق پسندیده و نیك سیرت بودن است. تحف العقول: ص 202، بحارالأنوار: ج 2، ص 129، ح 11. به نقل از سایت اندیشه قم